פחמימות

באיזה מזונות יש פחמימות

פחמימות יש בכל המאכלים שבאים מהצומח: בירקות, בפירות, בדגנים, ובקטניות. ולכן יש פחמימות בכל המאכלים שמיוצרים עם המרכיבים שציינתי כלומר בלחם ובכל מה שמוסיפים לו קמח, ובכל מאכל שמוסיפים לו אורז או עדשים. גם סוכר לבן מכינים מקנה סוכר שהוא צמח. סוכר הוא כמובן פחמימה. גם סילאן שהוא מיצוי של פרי התמר על ידי בישול מעיכה וסחיטה יסודית של הפרי הוא פחמימה.

פחמימות מורכבות או פחמימה ריקה

פחמימות מורכבות מלאות הם מזונות שיש בהם את הצמח השלם. למשל דגנים מלאים כמו הגרגר המלא של החיטה, שלא הסיר ממנו את הקליפה. לחם מקמח לבן מכיל למעשה את גרגר החיטה ללא הקליפה שלו. הדגן ללא הקליפה נחשב פחמימה ריקה. יש בו פחות סיבים וחסרים בו הערכים התזונתיים שיש בקליפה של הדגן. האם פחמימות מורכבות הן פחמימות בריאות?

מתמכרים יותר לפחמימה ריקה ופחות ל פחמימות מורכבות

לחם לבן או עוגה שמכילה גם קמח לבן וגם סוכר, או ממתיק אחר כמו סילאן או דבש הם פחמימה ריקה פשוטה. הגוף לא עובד קשה כדי לעכל אותן. הן “מזון מהיר” בשבילנו. מזונות אלו הם לעיתים קרובות הרבה יותר ממכרים. עוגיה מקמח לבן וסוכר קוראת לכל החברות שלה להצטרף למסיבה, ואנחנו בסיכון לאכול עוגיות בקבוצות. 
יש כמובן גם אנשים שאוכלים הרבה מאד לחם מדגנים מלאים, שהם פחמימות מורכבות, ויכול להיות להם בולמוס אכילה של אורז מלא או של קינואה, אבל זה נדיר יותר מבולמוס אכילה על חלה לבנה או עוגה.

ירקות הם פחמימות, פחמימות מורכבות, פחמימות בריאות, ואינם ממכרים

אני עוד לא שמעתי על אדם שמכור לחסה או למלפפון. יש אסכולה תזונתית שממעיטה אפילו באכילת חסה ומלפפון ובטח שממעיטה בגזר ובעגבניה. הקבוצה הזאת סופרת את כמות הפחמימות היומים שהיא צורכת.

דיאטה דלת פחמימות או נטולת פחמימות

יש קשת רחבה ומגוונת של דיאטות דלות פחמימות. זוהי דיאטה שממעיטה מאד במזון מהצומח (שכאמור הוא המזון עם הסיבים). בצד האחד של הסקלה – הצד הפחות קיצוני של התזונה דלת פחמימות נמצאת הדיאטה שממליצה להוריד את צריכת הדגנים והקטניות. כלומר כמובן ללא לחם (ועוגות) מחיטה ודגנים אחרים וללא עדשים שעועית וקטניות אחרות.
אחד הרופאים שמלמדים את הדיאטה דלת פחמימות הזאת הוא ד”ר ברנשטיין. הוא ממליץ על תזונה דלת פחמימות לחולי סוכרת. 

דיאטה קיטוגנית היא הקיצונית ביותר מבין הדיאטות דלות פחמימות. קבוצה זאת מאמינה שהסיבים עצמם מזיקים לנו (ויש להם מחקרים שתומכים בטענה הזאת). הם לא אוכלים פירות דגנים או קטניות. והם גם ממעטים מאד באכילת ירקות. המטרה בתזונה הקטוגנית להיות כל הזמן ברמת קיטונים גבוהה מהרגיל בדם. 

לקריאה על תזונה דלת פחמימות ותזונה קטוגנית

פחות פחמימות – כדי לרדת במשקל

למעשה בואו נגיד את האמת. מדוע אנחנו מתעסקים כל כך הרבה בכמות הפחמימות, פחמימות מורכבות או פחמימה ריקה פשוטה? כדי לשלוט באכילה המופרזת שלנו וכדי לשלוט בכמויות. אם היינו אוכלים בכמות מתונה בכלל לא היינו מתעסקים בנושא הזה. אני מניחה שמי שאוכל קוביית שוקולד פעם בשבועיים לא קורא את המאמר הזה בכלל. 

אז הבעיה שלנו היא לא פחמימות. הבעיה שלנו היא אכילת ייתר.

התמכרות – הפתרון להתמכרות הוא גמילה

התמכרות היא הרגל שמזיק לנו ואנחנו לא מצליחים להפסיק אותו.

אנחנו מכירים התמכרויות כמו התמכרות להרואין או סמים קשים, התמכרות לעישון, ובעולם המודרני יש מי שמכות לסדרות בטלויזיה ולמשחקי מחשב.

התמכרות מכל סוג שהוא שותה לנו את החיים בקש. ברור שמי שמכור להרואין החיים שלו .. איך נגיד? לא משהו… אבל גם מי שמכור למשחקי מחשב לפעמים מבזבז שעות רבות ביממה – שעות שבהן היה יכול ללמוד, להתפתח, להתקדם. ולגבי סיגריות הן לא מיטיבות איתנו בריאותית.

הפתרון לכל התמכרות היא גמילה – כלומר הימנעות מוחלטת.

גמילה היא המנעות מוחלטת. מי שהפסיק לעשן מבין שאינו יכול לקחת מדי פעם סיגריה. אם הוא יקח סיגריה אחת הוא יתחיל לעשן שוב. למעשה מי שנגמל מסיגריות וחשב שהוא יכול רק סיגריה אחת, חווה בעצמו את הנפילה לתוך הסיגריות ולכמות הקודמת. 

פחמימות – גמילה מפחמימות

גם בתזונה בכל תקופה צצה לה אופנה חדשה שמבטיחה בריאות וירידה במשקל. כולם מנסים לאכול לפי ההמלצה החדשה. בשנים האחרונות אנחנו שומעים שפחמימות זה רע, ואנחנו שומעים שנצליח לרדת במשקל רק אם נפחית את כמות הפחמימות.

כשמסתכלים על האכילה בעולם מלמעלה רואים שזה לא באמת משנה מה היו ההמלצות התזונתיות במהלך השנים, המדינות שבהן יש הכי הרבה דיאטות הן המדינות עם ההשמנה הכבדה ביותר, ובראשם ארה”ב.

הרמב”ם כתב שאכילה בכמות מופרזת היא שורש כל רע, ושמוטב לאכול מעט מזונות מקולקלים, ולא להאביס את גופנו במאכלים טובים.

לכן ההתעסקות הבלתי פוסקת במה נאכל היא מיותרת. החשוב ביותר והמועיל ביותר הוא לפתור את בעיית האכילה המופרזת.

הפחתת הכמויות וגמילה מאותן פחמימות שהן הקושי שלך

בשיטת הגמילה שלנו אנחנו לא מציעים דיאטה. למעשה ייתכן שתשנה את הדיאטה ואת התזונה שלך עוד מספר פעמים בכל כמה שנים, וזה בסדר, כי אנחנו משתנים. אבל אנחנו בהחלט מציעים לך פתרון שיהיה טוב לכל החיים. לתקופות שבהן תחליט לאכול יותר פחמימות, ולתקופות שבהן תחליט לאכול פחות פחמימות.

לא כל הפחמימות יוצאות מהתפריט. רק אותן הפחמימות שמקשות עליך אישית ושאתה לא מצליח לשלוט בכמות שלהן. ואם אכלת כמויות מופרזות נוכל לגרום לאיזון את הכמות.

אנחנו תוכנית הגמילה היחידה שקיימת שבה נתפרת לכל אחד חליפה מדוייקת של גמילה לפי האכילה שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגדל טקסט
הגברת ניגודיות